Det första undret som Jesus gjorde när han inlett sin offentliga verksamhet skedde på ett bröllop. Johannes är den ende som berättar om det, och han kallar det inte ett under, utan ett tecken (Joh 2:1-11). Genom att förvandla vatten till vin och därmed rädda bröllopsvärden ur en svår knipa uppenbarade han sin härlighet. Och just genom att det skedde på ett bröllop underströk han äktenskapets höga status.
Många är de som har försökt bortförklara undret med vattnet som blev till vin. ”När skulle det ha fått tid att jäsa?” lär förnumstiga kloka ha yttrat för att nedvärdera själva undret i berättelsen. Faktum kvarstår, att berättelsen tydligt framställer händelsen som ett mirakel, något som strider mot det vanliga och mot naturlagarna. På motsvarande sätt menar man, att allt det vi ser i skapelsen måste ha tagit en lång tid för att hinna utvecklas med alla de egenskaper som vi kan fastställa med våra sinnen.
Den Allsmäktige har förmåga att skapa på ett ögonblick, om han vill, och likadant att skapa universum på sex dagar. Genom tron förstår vi det, förklarar Hebreerbrevet (11:3). Bröllopsvärden i Kana behövde inte tro. Han kunde själv i stor förundran konstatera att det vin han smakade på, och som nyss hade varit vanligt vatten, var det bästa vinet. Jesu härlighet och makt var uppenbar.
Brudgummen och bruden i Johannes berättelse såg ut att få en bröllopsdag som de skulle minnas med blygsel. Man skulle en lång tid tala om fiaskot i Kana, där vinet tog slut. Men de fick en minnesrik dag i glädje. Jesus var deras räddning. Han vände deras bedrövelse i glädje. Så ville han också visa att han välsignar äktenskapet mellan man och kvinna, så som Gud från början hade förordnat. Också i sin senare undervisning inskärper han denna ordning. Det goda samhället byggs på goda hem där det råder kärlek och ordning i enlighet med Guds bud.
När människor sätter sig upp mot Guds ordning, genom att godkänna relationer som Gud förbjuder eller att vanära äktenskapet genom att leva i lösa förbindelser och lättvindigt skilja sig, ersätts välsignelsen av förbannelse. Många av de problem vi ser i hem och samhälle idag kan tillskrivas olydnad mot det fjärde och det sjätte budet – brist på respekt för den auktoritet Gud tilldelat föräldrarna och den sexuella lösaktigheten som upphöjts till norm i vårt samhälle. Vi ska inte välsigna det Gud förbjuder.
Välsignat är det hem förvisst,
som har sitt allt i Jesus Krist.
Där han ej är, är världen tom,
där han ej bor, är fattigdom.
Välsignat mer än allt på jord
är varje hem, där Kristi ord
om Faderns nåd och välbehag
till alla talar dag från dag.
Välsignat är det stilla bo,
där alla blivit ett i tro,
där alla nu vill tjäna Gud
och vandra i hans viljas bud.
(C K L R von Pfeil, J A Eklund, A Holmberg)
Bön: Prisad vare du Jesus, för att du helgade äktenskapet mellan man och kvinna genom ditt tecken vid bröllopet i Kana. Låt kärlek råda i våra hem och lär oss att ödmjuka oss under den ordning du anvisat oss i ditt ord. Amen.