På tröskeln till fastetiden

Fastlagssöndagen är den sista söndagen före fastetiden, som inleds på askonsdagen i nästa vecka. De tre dagarna som föregår fastan brukar kallas fastlagen. Ordet kommer från lågtyskans vastelavent som betyder fasteafton. Vi firar alltså en tre dagar lång ”afton” inför fastetiden (fastlagssöndagen, blå måndagen, eller i Svenskfinland ibland kallad mulimåndag, och...

Fortsätt att läsa

Ordets söndag

”Vi måste föra Ordet ut från folk till folk till tidens slut.” Så lyder missionsbefallningen enligt en andlig sång av Arvid Hydén (Sionsharan 78, Lova Herren 226). Sången börjar med förmaningen att vi inte ska skämmas för Herrens ord, för dess kraft är Guds och inte vår. Tyvärr är det så...

Fortsätt att läsa

Nådelön

Septuagesimasöndagens tema är Guds oförskyllda nåd, eller med modernare ord Guds oförtjänta nåd. Utan förskyllan får syndare nåd och förlåtelse, hette det tidigare i en känd sång. Detta härliga tema utgör ingången till förfastan. Det är nu nio veckor till påsk. Vi har avslutat julkretsen och riktar vår blick mot...

Fortsätt att läsa

Den Evige uppenbarar sig

Kyndelsmässodagens tema är Guds uppenbarelse i Kristus. I andra årgångens evangelium från Joh 1:16–18 läser vi att den Enfödde, som själv är Gud, har gjort Gud känd. Den Enfödde är ett ovanligt namn på Jesus. Han är verkligen ovanlig, ja helt unik. Han är Gud och människa i samma person....

Fortsätt att läsa

Kom och hör!

I evangelietexten för tredje söndagen efter trettondagen berättas om den samariska kvinnan som vi gjorde bekantskap med redan förra söndagen (Joh 4). Hon lämnade sin vattenkruka och gick in till Sykar och inbjöd folket att komma och lyssna till Jesus: Kom så får ni se en man som har sagt...

Fortsätt att läsa

Jesus som själavårdare

Den andra söndagen efter trettondagen är hemmets söndag. Evangelietexterna behandlar i tur och ordning bröllopet i Kana, där Jesus förvandlar vatten till vin, Jesu samtal med den samariska kvinnan vid Sykars brunn och mötet med tullförmannen Sackeus i Jeriko. I år är den samariska kvinnan i fokus (Joh 4). Där får vi...

Fortsätt att läsa

Se Guds Lamm!

Vi ska nu fira dopets söndag. Från början hörde dopet ihop med trettondagen som firades till minne av att Jesus blev döpt av Johannes Döparen. Då uppenbarades att han var Messias, Guds älskade Son. Därför kallas trettondagen Epifania, Kristi uppenbarelses dag. Men när trettondagen började tillägnas åt de vise männens besök i...

Fortsätt att läsa

Julens evangelium går ut i världen

Det ljus som lyste över Betlehems ängar när änglakören sjöng på julmorgonen skulle inte bara lysa över herdarna. Den gamle Simeon vittnade om att det skulle uppenbaras för hedningarna. Ljuset från stjärnan ledde österns vise män till Jesusbarnet. Detta ljus är temat för julens sista stora högtid, som vi kallar trettondagen eller trettondedag...

Fortsätt att läsa

Trygghet i Guds allsmäktiga händer

Ett år håller på att närma sig sitt slut och ett okänt år förestår. När vi ser oss om i världen och följer nyhetsrapporteringarna kan vi lätt gripas av misströstan. Också när vi följer kyrkoårets texter finns otrygghet och ondska med. I går på annandag jul talade texterna om det lidande...

Fortsätt att läsa

Krubban och korset

Denna vecka omspänner ”Inför helgen” både fjärde söndagen i advent och julhelgen. Först möter ännu adventstidens profetiska budskap: Herren är nära. Sedan följer julaftonens förväntansfulla blickande mot Betlehem och juldagens explosion av glädje över att vi har fått en Frälsare. Men till julhelgen hör också annandagens blodbestänkta budskap om hur...

Fortsätt att läsa